«Скетчноутінг – це круто!»: практикум для учнів Київської МАН у Школі Лідерства та фасилітаційних практик

Отже, 27 листопада 2019 року для в рамках Школи лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН відбувся практикум «Скетчноутінг – це круто!» від тренерки Руслани Кириченко, спеціаліста з 15-річним досвідом у сфері візуальних комунікацій та маркетингу, скрайбера, графічного фасилітатора, дизайнера, ілюстратора бізнес-літератури. У практикумі взяли участь не тільки учні Київської МАН, а й лідери учнівського самоврядування Шевченківського, Подільського та Солом'янського районів м. Києва.
Згідно з дослідженнями вчених, 80% інформації, яка поступає до людини з оточуючого середовища, сприймається візуально. Якщо дані подаються в усній формі, то через 72 години слухач згадає всього 10%. У випадку використання зображень цей показник підвищується до 65%. Такий феномен називається «Ефект переваги образу» (з англ. Picture Superiority Effect). Саме тому скетчноутінг стає дуже важливою навичкою, особливо для юних науковців та винахідників.
Назва «скетчноутінг», як можна здогадатися, складається з двох англійських слів: sketch – ескіз, note – нотувати. Виходить, усе зовсім просто: нотатки+швидкі замальовки.
Скетчноутінг (скетч-нотатки) – це такі нотатки, під час ведення яких фіксація інформації відбувається в образно-текстовому форматі. По факту – це візуальний конспект, який складається, на відміну від звичного нам, не просто з текстової інформації, а й з малюнків, символів, іконок, різних рамок, стрілок та навігаційних елементів. Скетчноутінг – це можливість коротко та швидко зафіксувати ідеї, а потім, за необхідністю, зробити візуальну презентацію. Це також гарний спосіб продумати все в деталях та поглянути на проект з різних боків. Такі нотатки – найкращий спосіб подачі інформації. Вони запаковують сенси в прості і зрозумілі візуальні образи, при цьому нотатки зручніші за відеослайди та сприймаються краще за звичайні таблиці.
Під час практикуму юні науковці дізналися, що скетчноутінг – це, перш за все, розумовий процес. Ті з них, хто вважав, що «малювання – це не моє» або що малювати можуть тільки люди, які мають певні художні здібності, чи професійні художники, зрозуміли: якщо вони можуть тримати ручку чи маркер у руках, то вони цілком здатні викладати свої думки на папері за допомогою простих малюнків.
Що дає нам скетчноутінг?
- Якщо ви занотовуєте щось за спікером, зміст вдасться запам’ятати набагато легше та тримати все в пам’яті довше.
- Процес активного слухання під час скетчнотування допомагає сконцентруватися та подумати над деталями.
- Вибір композиції скетчнотування, організація і розташування елементів, встановлення зв’язків між ними вибудовує певну ієрархію у виконанні завдань та допомагає розставити пріоритети.
- Роздуми над тим, як зобразити певний аспект, яку візуальну метафору краще застосувати, дозволяють зрозуміти його краще.
- Стрілки та навігаційні елементи між інформаційними блоками поєднують не лише представлену візуально інформацію, а й показують її місце в загальній картині та зв’язок із іншими ідеями.
- Ваша ідея набирає матеріальну форму та соціалізується, адже скетчноутінг – це свого роду написання блогу.
- Ви починаєте краще малювати і висловлювати думки.
Бізнес-тренер Руслана Кириченко розказала та навчила учасників практикуму, як саме краще занотовувати свої думки:
- Створюйте свою візуальну бібліотеку. Як будь-яка іноземна мова починається з вивчення слів, так і створення скетчнотаток неможливе без базових навичок візуалізації. Починайте з найпростіших малюнків, іконок та піктограм, що зображують певні поняття чи предмети, які ви використовуєте в своїх нотатках найчастіше. Старайтесь довести малювання таких візуальних символів до автоматизму. Пам’ятайте, чим простіший малюнок – тим краще, головне не щоб було художньо-вивершено, а щоб зрозуміло. Більшість візуальних образів можна створити із найпростіших геометричних фігур – кола, квадрата чи трикутника. Візуальну бібліотеку можна створювати в блокноті або робити картотеку на окремих картках. Їх завжди можна доповнити трохи пізніше. Просто не забувайте носити з собою блокнот чи пусті картки, щоб домальовувати нову іконку, як тільки з’явиться нова ідея або візуальне оформлення вже чогось придуманого. Або завантажте спеціальну програму (про них ми розповімо трохи пізніше).
- Вибирайте оптимальний спосіб візуалізації в залежності від інформації, з якою ви працюєте. Це можуть бути не тільки малюнки, а й різноманітні шкали, діаграми і графіки, карти, схеми, також мають цікавий вигляд колажі із малюнків у поєднанні з фото та графічними зображеннями.
- Не забувайте про шрифти. Для кращого сприйняття використовуйте друкований шрифт для основного тексту і бажано чорним кольором, якщо ви пишете на білому папері. Для заголовків рекомендується використання декоративних шрифтів і тут уже краще використати колір.
- Скорочуйте. Створюючи візуальний конспект лекції, статті чи книги не потрібно нотувати все слово в слово. Перефразовуйте, спрощуйте, робіть усе зрозумілішим, таким, щоб це було зрозуміло саме вам. Якщо записуєте дослівно, не забувайте позначати, що це цитата.
- Діліть на інформаційні блоки. Використовуйте окремі блоки та контейнери для запису інформації, щоб покращити її сприйняття в готовій скетчнотатці. Інформаційні блоки можна окреслити декоративними кольоровими рамками та контейнерами, це надасть вашій нотатці естетичного вигляду. Використовуйте елементи навігації, щоб не заплутатися в інформаційних блоках та зробити візуальний конспект більш впорядкованим.
- Активізуйте свою сенсорну систему на повну. Коли ви створюєте скетчнотатку ви маєте одночасно слухати, думати, систематизувати інформацію, виділяти головне, перефразовувати, фіксувати інформацію, шукати візуальні метафори та відтворювати їх на папері. Це не легко, але захопливо і тренує мозок.
- Відключіть свого внутрішнього перфекціоніста. Нотатки ви робите перш за все для себе, тому, навіть, якщо здається, що малюнок не доскональний, не засмучуйтеся, продовжуйте тренуватися і наступного разу все вийде. Пам’ятайте, скетчноутинг – це весело і круто!
Під час практикуму науковці дізналися, що будь-який візуальний конспект складається з певних компонентів, і заповнили «Періодичну систему візуальних елементів». Це база, із якої можна скомпонувати будь-яку скетчнотатку. Використовуючи отримані знання та навички, в якості практичного завдання, учасники зробили дві скетчнотатки: «Особистий SWOT-аналіз» та «Зимовий чек-лист».
Атмосфера на заході панувала надзвичайно творча та натхненна. Учасники були у захваті від практикуму, не хотіли розходитися, ставили Руслані багато запитань, щиро дякували за корисно та цікаво проведений час. Вони вже з нетерпінням чекають на наступну зустріч у Школі Лідерства та фасилітаційних практик зі своїми однолітками з інших відділень Київської МАН.
«Ловіть ідеї, запускайте нові проекти, діліться ними зі своїми однолітками, шукайте однодумців» – такими словами закінчила практикум Інеса Пустовалова, керівник Школи Лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН, яка й організувала цю зустріч з Русланою Кириченко. І зазначила, що в програмі Школи лідерства та фасилітаційних практик Київської МАН ще чимало цікавих зустрічей, тренінгів та практикумів за участю найкращих бізнес-тренерів у найрізноманітніших галузях.
Слідкуйте за анонсами на сайті Київської МАН та у соціальних мережах!