Інноваційні технології у рамках «KyivEdFest» від Київської МАН

Київська МАН у постійному пошуку нових інноваційних методів та інструментів роботи з педагогами, особливо в контексті STEM-освіти наукового спрямування, що дає підґрунтя для розвитку талановитої молоді. Саме тому 28 березня 2020 року відбувся вебінар «ТРИЗ / ТРВЗ» (Теорія Рішення Винахідницьких Задач) від бізнес-тренерки (ECF), фасилітаторки, засновниці компанії «HR-бізнес партнер», методиста Київської МАН Наталії ДЗЮБИ, в якому взяли участь педагоги київських освітніх закладів.
Під час вебінару учасники опанували алгоритмом роботи з задачами ТРИЗ/ ТРВЗ та дізналися, як створити картки для завдань та трансформувати задачі для уроку в кейси.
ТРВЗ (теорія рішення винахідницьких задач, або ТРИЗ, заснована на системному підході, на глибокому вивченні системи, яку треба поліпшити. Саме ТРИЗ вважають найбільш системним методом роботи з технічними задачами. Системний аналіз вивчає системи будь-якої природи і будь-якої складності. Це - мислення,яке строго враховує всі положення системного підходу - всебічність, взаємопов'язаність, цілісність, багатоаспектність, що бере до уваги вплив всіх значущих для даного розгляду систем і зв'язків на відміну від дитячого, нерозчленованого, синкретичного мислення.
Вважається, що системне мислення - це найбільш виграшна риса діалектичного мислення. З точки зору системного підходу, об'єкти, що входять у дану систему, повинні розглядатися і самі по собі, і у зв'язку з багатьма іншими об'єктами і явищами. Жодна жива істота, жоден колектив, жодна машина не можуть існувати поза зв'язком зі своїм оточенням. Але описати і врахувати всі зв'язки практично неможливо і теоретично безглуздо. Досить виділити тільки найбільш стійкі зв'язки, які безпосередньо і значно впливають на рішення поставленого завдання і піддаються реальній оцінці. Ось для цієї конкретної мети і використовуються поняття системного підходу.
Освітяни столиці дізналися,що основу ТРИЗ складають 40 загальних прийомів створення винаходів, 76 стандартних шаблонів рішень і деякі інші ідеї. Для вирішення конкретного завдання користувачі ТРИЗ зводять її до концептуальної частини і намагаються застосувати відповідний загальний метод, а пізніше повернутися до конкретного завдання.
З 40 карток з завданнями під час закінчення науково-дослідницької роботи використовуються 3-5. Саме вони дають новий поштовх до глибинного розуміння проблематики роботи та допомагають знайти нові рішення.
Кожний педагог відкрив для себе Алгоритм роботи з методом: сформулювати проблемне питання-обрати карти, найбільш притаманні напрямку роботи.
Наталія ДЗЮБА продемонстрували учасникам вебінару приклади карток:
- Д р о б л е н н я:
а) розділити об'єкт на незалежні частини;
б) виконати об'єкт розбірним;
в) збільшити ступінь дроблення об'єкта.
- А с и м е т р і я:
а) перейти від симетричної форми об'єкта до асиметричної;
б) якщо об'єкт вже асиметричний, збільшити ступінь асиметрії.
- А н т и в а г а:
а) компенсувати вагу об'єкта з'єднанням з іншим об'єктом, що володіє підйомної силою;
б) компенсувати вагу об'єкта взаємодією з середовищем (переважно за рахунок аеро- і гідродинамічних сил;
3) відповідати на питання карток та фіксувати відповіді.
Освітяни столиці подякували Наталії за корисно проведений час та отримані сучасні знання. Дякуємо всім, хто долучився до наших заходів. Разом – ми команда. Команда однодумців, котрі обов’язково виховають покоління, що дасть Україні те, чого вона варта.