«Конкурсантам МАН треба підвищувати рівень знань з профільних предметів, які є базовими для секцій, в яких захищається науково-дослідницька робота»

Охарактеризуйте, будь ласка, в цілому механізм І-ІІІ етапів конкурсу МАН.
Щорічний Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України складається з трьох етапів. Перший – це відбір на конкурсній основі найкращих дослідницьких, пошукових, реферативних (для учнів 8-х–9-х класів) робіт в шкільних навчальних закладах, наукових товариствах, районах міста. Ці роботи надалі беруть участь у другому, міському етапі. Відбірковий тур першого етапу конкурсу закінчився у грудні 2011 року. Далі, за умовами проведення ІІ (міського) етапу, відібрані роботи подаються на рецензування експертному журі, в яке входять авторитетні фахівці з певних галузей науки і техніки, відповідно до наукових напрямків Всеукраїнського конкурсу – професорсько-викладацький склад вищих навчальних закладів, вчені науково-дослідних установ Національної академії наук України, з якими Київська МАН дуже плідно співпрацює вже багато років, вчителі, методисти. Робота оцінюється за певними критеріями, до оцінки за саму роботу додається також оцінка за написання контрольних робіт учасниками конкурсу. Це дає змогу оцінити базовий рівень знань, адже для кожної із секцій визначена дисципліна, яка є профільною. Дальше відбувається публічний захист робіт, який також оцінюється на відповідність затвердженим вимогам. Отже, конкурс складається з оцінювання науково-дослідницьких робіт, з виконання контрольних завдань та із захисту самої роботи. Таким чином визначаються переможці та призери другого етапу конкурсу, який у Києві проходив з 23 січня до 20 лютого. Аналогічно проходив і ІІІ Всеукраїнський етап конкурсу, в якому брали участь команди регіональних відділень Малої академії наук України, в тому числі і команда міста Києва, складена із переможців ІІ етапу.
Які особливості проведення конкурсу в цьому році ?
На другий етап Всеукраїнського конкурсу науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України у м. Києві була подана 5001 учнівська робота, тоді як у минулому році було 4785 робіт, що свідчить про зростання у школярів інтересу до наукової, дослідницької, конструкторської, пошукової діяльності. Разом з тим це створює труднощі для роботи журі, оскільки справитися з об’єктивною оцінкою такої кількості робіт надзвичайно важко. Складно було і з відбором учнів для участі у ІІІ етапі конкурсу через високу конкуренцію, адже рівень досліджень зростає. Найкращі молоді науковці з тих, хто пройшов другий (міський) етап, надалі презентували свої роботи на Всеукраїнському рівні. Там зустрілися найкращі, найсильніші в науці діти зі всієї України, ‒ на третьому етапі Всеукраїнського конкурсу науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України вони з 23 березня по 28 квітня 2012 представляли свої регіони.
Як Київська МАН готує юних дослідників до захисту їхніх робіт?
Зазначимо, що кожного року, коли в нас восени відбуваються настановчі сесії, то ми всіх старшокласників запрошуємо відвідувати заняття у секціях МАН, де кожна дитина, відповідно до власних уподобань, може вибрати собі тему наукової роботи, отримати знання, вміння та навички проведення досліджень, експериментів, проконсультуватись у фахівців та спеціалістів. Окрім лекцій і теоретичних занять вивчаються нюанси проведення досліджень, ми навчаємо учнів як правильно оформити, структурувати наукову роботу, надаються поради щодо підготовки до публічного захисту, як вміло подати матеріали досліджень і так далі. У нас практикується індивідуальний підхід з урахуванням бажань, вікових особливостей дитини, рівня знань, особливостей характеру. Проводяться учнівські семінари, конференції, коли під час виступу молодий дослідник набуває досвіду відкритого захисту своєї роботи і разом з тим надає можливість наставникам зрозуміти, чи він сам виконував роботу, чи досконало освоїв той матеріал, який презентує.
Якими є головні результати Київської МАН на другому етапі захисту робіт в цьому році?
В цьому році на міський етап конкурсу була подана 5001 робота, у числі переможців конкурсу ‒ 1661 учень. За рекомендаціями журі на ІІІ заключний етап Всеукраїнського конкурсу було сформовано команду із 65 юних дослідників. Написання контрольних робіт та захист на ІІІ етапі відбувалися з 23 березня по 28 квітня 2012 року. Зараз підводяться підсумки цих престижних змагань.
Найбільше суттєве зауваження до учасників – це недостатній рівень знань з базової дисципліни. На жаль, незважаючи на високий науковий рівень багатьох представлених на конкурсі робіт, оцінка виконаних контрольних завдань не дозволила конкурсантам отримати призові місця. Адже контрольні роботи – це одна з трьох складових конкурсу. Головне побажання до конкурсантів: підвищувати рівень знань з профільних предметів, які є базовими для секцій, в яких захищається науково-дослідницька робота.
Також є зауваження до самих науково-дослідницьких робіт. Бо є роботи, які не відповідають умовам проведення конкурсу. Є роботи, які мають ознаки плагіату, є роботи, які не носять дослідницького характеру, а є лише реферативними. Для учнів 10 ‒11 класів це недопустимо. Реферативними, за невеликим виключенням, можуть бути роботи учнів 8 ‒9 класів. Роботи, визнані плагіатом, знімаються з конкурсу. Але дитина може наступного року знову пробувати свої сили на конкурсі. Хоча учасник, який бере чужу роботу та виставляє як свою, все ж таки демонструє негативні моральні якості як людини, а не лише як науковця.
Наразі триває підбиття підсумків третього етапу конкурсу робіт МАН. Що Ви вже можете сказати щодо того, як він відбувався в цьому році?
Третій етап конкурсу був організований на високому рівні, це відмічають усі учасники. Дуже оперативно подавалася інформація і визначалися оцінки. Учасники ІІІ етапу, які займають призові місця, отримують додаткові бали при вступі до вищих навчальних закладів, що зумовлює серйозну конкуренцію, а це передбачає і солідну підготовку, і дотримання всіх вимог щодо оформлення та представлення самої наукової роботи, її захисту, написання контрольних робіт. І тут знову дає про себе знати наша «ахіллесова п’ята» ‒ контрольні роботи. Слід відмітити високий рівень наукових робіт, блискучий захист, але ось контрольні роботи… Для складання завдань, проведення та перевірки контрольних випробувань залучаються фахівці з вищих навчальних закладів, вимоги там хоча і в межах шкільної програми, але надзвичайно високі, адже конкурсанти повинні демонструвати грунтовні знання з предмета.
Що стосується науково-дослідницьких робіт учнів, то ми обов’язково опублікуємо тези робіт переможців та учасників третього етапу, які представляли Київ.
Хочемо виокремити ще одну, на наш погляд дуже важливу проблему. За умовами конкурсу на третій етап від однієї секції ми можемо направити лише одну людину. Але територіальні відділення МАН надзвичайно різняться за кількістю членів МАН, числом секцій і т. п. Наприклад, є області в Україні, де у секції виступає 50 конкурсантів і з них один найкращий попадає на третій Всеукраїнський етап, а у Києві виступає 500 конкурсантів у такій самій секції – і ми теж відправляємо одну людину. Наразі було б розумніше зробити квотування, ми такі пропозиції озвучували, але поки що вони не прийняті. Також в нас є пропозиції щодо відкриття нових секцій. Наприклад, якщо на ІІІ етапі конкурсу передбачена лише одна секція англійської мови, то в Київській МАН структура є більш розгалуженою і таких секцій в нас три – секція англійської мови, англійської літератури, теорії та практики перекладу. Тобто, в нас вже не один, а три переможці ІІ етапу, і це дуже складно – комусь з дітей, які зайняли перше місце, відмовити в участі у Всеукраїнському конкурсі МАН. В цьому році, наприклад, створювалась додаткова комісія, яка вирішувала, кого саме відібрати, влаштовувався додатковий захист, писалася додаткова контрольна робота. Така ситуація у багатьох секціях. Загалом, Київська МАН прагне до розширення наукових напрямів – в нас є діти, які прагнуть пізнання у нових напрямках науки і техніки, та фахівці, які готові працювати з дітьми.
Розкажіть, будь ласка, більш конкретно про цьогорічний захист наукових робіт. Які були зауваження?
У кожної секції був визначений свій день захисту. Захисти проводилися, як правило, на базі різноманітних науково-дослідних установ НАН України та вищих навчальних закладів – на кафедрах, в лабораторіях. Наприклад, захист робіт у секції української мови та літератури пройшов на кафедрі сучасної української мови Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Конкурсант публічно, у присутності членів журі та опонентів, презентує свою роботу, озвучує цілі, завдання роботи, методи досліджень, отримані результати, актуальність, новизну, практичне застосування тощо. Існує алгоритм підготовки до захисту ‒під час теоретичних та практичних занять дітей учать, що необхідно зробити, аби роботу не лише гідно написати, але ще й гідно захистити, до цього також залучаються психологи. Бо іноді є цікаві роботи, але дитина не орієнтується, що необхідно робити під час захисту, хвилюється, губиться; часто дитина прописує у роботі одні цілі та завдання, але не розкриває їх у роботі, не надає очікуваних відповідей у висновках. Саме невідповідність задекларованої мети дослідження та отриманих результатів найчастіше за все стає найслабкішим місцем у наукових роботах учнів.
Які основні вимоги до презентації учасником своєї роботи під час захисту?
Захист науково-дослідницької роботи – це вінець всієї попередньої роботи учня, його наукового керівника. Адже учень за короткий термін часу – 7 – 10 хвилин – викладає зміст своєї роботи, привселюдно озвучує результати виконаних досліджень, експериментів, пошуків, відповідає на запитання членів журі, опонентів, веде дискусію на тему роботи. Конкурсант має чітко аргументувати вибір теми, які він поставив цілі, завдання роботи, які наукові методи використовувались під час дослідження, зазначити ступінь розробленості теми, обов’язково вказати новизну дослідження, практичне значення отриманих результатів. Впевненість, логіка, культура мови – ось головні складові успішного виступу. Ілюстративні матеріали при цьому повинні не дублювати, а доповнювати презентацію автора. Якщо дитина підготовлена саме в цьому ключі, то при умовах успішного написання контрольної роботи та гідної оцінки самої наукової роботи – успіх забезпечено.
Записала Олена Дудко