Екскурсія учнів Київської МАН до Музею Ханенків

Екскурсія учнів Київської МАН до Музею Ханенків З 6 по 13 березня у Музеї Ханенків відбувся цикл екскурсій-дискусій «Інтерактивна міждисциплінарна програма в музеї» учнів Київської МАН у рамках ІІ Форуму Нової Освіти під гаслом «Коли дорослі та діти говорять на рівних». Форум відбудеться під час ІІІ інтерактивного освітнього фестивалю «Арсенал Ідей» 6-8 квітня 2017 року. 6 березня Музей відвідали юні науковці з відділення економіки, 7 березня - учні відділення філософії та суспільствознавства, а 13 березня - юні мистецтвознавці Київської МАН.




Спеціальна програма екскурсії-дискусії була розроблена освітньою командою Музею Ханенків саме для трьох груп учасників Форуму Нової Освіти, більшу частину яких складали МАНівці. Темами для розгляду та обговорення стали вибрані кейси, в яких яскраво проявилися зв'язки мистецтва та історії суспільства, філософії, науки, економіки. Вела програму старший науковий співробітник освітнього відділу Катерина Дмитрієнко.



У вестибюлі Музею Ханенків учасники побачили портрети засновників музею - Богдана та Варвари Ханенків, почули стислу розповідь про створення колекції, складну долю музею. У Великій вітальні оглянули інтер'єр у стилі пізнього середньовіччя і поговорили про задум колекціонерів про Дім як низку історичних стилізацій, своєрідної "машини часу", а також про те, чому Ханенків 100 років тому та нас сьогоднішніх так хвилює історія, зокрема твори мистецтва.



У Червоній вітальні (зал італійського Ренесансу) мова зайшла про знаменитий твір живописця Якопо день Селлайо "Орфей та Еврідіка". Згадавши легенду з "Метаморфоз" Овідія учасники докладно порівняли текст античної поеми із зображенням епохи Відродження й обговорили характерні риси ренесансного світовідчуття, відображені у стилі флорентійського художника 15 ст. Для повнішого занурення в епоху учасники почули уривок з ренесансної опери італійця Перрі "Еврідіка".





Тему Орфея продовжено на Парадних сходах музею, де у творі Луки Джордано "Смерть Орфея" (17 ст.) учасники спостерігали за зміною трактування легенди в епоху бароко. Також в просторі сходів на прикладі Венеційського пейзажу відомого ведутиста Франческо Тіроні (18 ст.) розглянули роль наукових відкриттів у розвитку мистецтва, зокрема вплив фізики світла й винаходу камери обскури на живопис.



У Галереї музею учасники зіграли в улюблену в Музеї Ханенків проекційну мистецьку гру «Pick Your Art Piece», де спершу інтуїтивно обрали листівку з твором мистецтва, а тоді спробували відрефлексувати свій вибір.



У Дельфтській їдальні Дому Ханенків мова зайшла про музейну науку - методи й прийоми дослідження творів мистецтва в музеї. Учасники познайомилися з основними джерелами прикладних досліджень, дізналися про найновіші відкриття реставраторів щодо живописного та скульптурного зображень Діви Марії іспанських майстрів 15-16 ст.



У залі мистецтва Франції темою розмови стала гравюра і її особливий різновид - офорт. Учні мали змогу розібратися в технічних аспектах офорту і гравюри, побачити гравюри і дошки, порівняти твори Альбрехта Дюрера і Жака Калло. Юні дослідники обговорили питання: що спричинило появу й розвиток мистецтва гравюри, які історичні обставини вплинули на розвиток цього наймолодшого виду класичного красного мистецтва в історії Європи.



У Золотому кабінеті після огляду найвишуканішого інтер'єру ханенківського Дому, учасникам було запропоновано детальніше подивитися на фламандські шпалери 18 ст., темою сюжетів яких став Роман Мішеля Сервантеса "Дон Кіхот". Поміркувавши над розвитком трактування образу від 17 до 18 ст., учасники перенеслися увагою до плафону зали - твору Санчеса Барбудо "Апофеоз Дон Кіхота" -19 ст. На цих двох прикладах було здійснено спробу простежити й обговорити різницю в трактовці образу головного героя роману - від комічного божевільного юнака - до величного героя, самотнього у його екзистенційному конфлікті зі світом обивателів. Тему завершила дискусія про сприйняття образу Дон Кіхота й поняття "донкіхотства" сьогодні, на початку 21 століття.



"Кодою" програми стало обговорення золотого напису, нанесеного Ханенками на стелі Парадних сходів Дому. Який персональний сенс вкладали засновники музею в рядки першої терцини п'ятої пісні "Раю" Данте Аліг'єрі? Це складне й до цього часу відкрите питання стало поживою для висловлених, а також не висловлених вголос роздумів учасників груп.



Можливо, дехто з учнів викладе свою версію відповіді у есеї, що буде написаний у рамках ІІ етапу Форуму Нової Освіти за враженнями після відвідин музею. Учасникам пропонується відрефлексувати здобутий досвід позашкільного уроку у форматі есею «Як я відвідав/відвідала музей та що я хочу відчути там наступного разу» (обсяг — 1 сторінка А 4, 12 кегль; термін написання – 7 днів).  Втім, найголовнішим змістом учнівських есе мають стати критичні міркування з приводу отриманого музейного досвіду, а також ідеї й пропозиції щодо нових форматів роботи музею з молоддю.



За результатами форуму планується публікація двомовного каталогу (українською та англійською мовами) фрагментів есе «Як я відвідав/відвідала музей та що я хочу відчути там наступного разу» й основних тез експертів та учнів, висловлених під час роботи секцій. Вони можуть бути підґрунтям для подальших розробок у сфері позашкільної освіти, зокрема, під час моделювання уроку в музеї.



Метою II Форуму Нової Освіти є: створення майданчика для спілкування учнів з експертами, щоб почути думки молоді, з’ясувати їхні інтелектуальні, емоційні потреби та пропозиції щодо методів і форм викладання, а також спільно з представниками експертного середовища обговорити нові можливості, які існують у шкільній та позашкільній освітні та можуть використовуватися вже нині.



Керівництво відділень економіки, філософії та суспільствознавства висловлює вдячність:




  • Катерині Носко, куратору ІІ Форуму Нової Освіти – за організацію змістовного інноваційного освітнього заходу для МАНівців;


  •  Ганні Рудик, заступниці генерального директора з науково-освітньої роботи Музею Ханенків, куратору пілотної програми Музею Ханенків в рамках співпраці в проекті "Форум Нової Освіти" – за розробку унікальної спеціальної інноваційної програми екскурсії-дискусії для учнів та текст даної статті;


  • Надії Майбогіній, учителю економіки, завідувачу лабораторії змісту та інновацій гуманітарної освіти Українського гуманітарного ліцею Київського національного університету імені Тараса Шевченка – за супровід учнів;


  • Кирилу Гайдаю-Роскошному, фотографу - за професійну фотозйомку.



Закликаємо вихованців Київської МАН частіше відвідувати Музеї столиці у пошуках нових відкриттів, наукових досліджень та захоплюючих вражень.



Версія для друку Опубликовано: 17 Березня 2017
Поділитись: